Luppo yläpalkkilogo

Tiistai 8.8.
Keskiviikko 9.8.
Keskiviikko 2.8.

Ensimmäisenä päivänä kun saavuimme Lupolle niin aloimme rakentamaan leiriä. Sen jälkeen söimme lounaan. Sitten alkoi päätön puolituntinen jolloin sai tehdä vaikka mitä. Lounaalla oli ruokana nakkikeittoa ja se oli ihan syötävää. Täällä on kamala möykkä ja sekasorto. Ensin Heidi sai kirjoittaa tätä viestiä, mutta sitten menimme kysymään, että saako myös Jenna ja Terhi kirjoittaa. Ja he saivat. Menimme vielä ekana päivänä uimaan. Kaikkien ei tarvinnut mennä, mutta aika moni halusi. Täällä on tosi hauskaa,vaikka onkin ensimmäinen päivä.

Heidi, Jenna ja Terhi Kartanopartiosta

Tulimme tänne aamupäivällä. Meidän piti ensimmäiseksi pystyttää teltta. Emme muistaneet aluksi miten pystytettiin, mutta kysyimme vanhemmalta pojalta apua. Pystytyksen jälkeen menimme syömään. Ruokana oli nakkikeittoa, joka oli aika pahaa. Noin 15 minuutin jälkeen ruoasta oli päätön puolituntinen (pp), jossa piti etsiä 12 eri henkilöä, jotka kaikki olivat syntyneet eri kuukausina. Löydettyämme henkilöt menimme ilmoittautumaan leiritoimistoon. Toimistolla piti kirjoittaa henkilöiden tiedot, etteivät ihmiset huijaisi syntymäajoissaan. Olimme vähän aikaa omassa savussa ja sitten oli mahdollisuus mennä uimaan. Menimme valvomaan pienempiä uimareita. Kaikki hakivat rahansa ja veivät ne omalle "tililleen". Päivällinen on kohta ja myöhemmin illalla menemme leirin avajaisiin.

Torstai 3.8.

Toinen päivä Lupolla!

Aamulla kun heräsimme niin olimme rättiväsyneitä. Aamupalaksi söimme puuron yäk! Sitten menimme "Lappilaaksoon". Sen jälkeen menimme syömään. Ruokana oli poronkäristystä ja mummonmuusia. Se oli ihan "syötävää". Sen jälkeen saimme olla vapaasti. Kaikki riehuivat kuin isot gorillat! Myös siivosimme oman telttamme, sillä se oli kamalassa sotkussa. Todella harmittavaa oli kun luulimme, että kioski olisi auki. Muta se ei ollut auki. Isommat pojat olivat lämmittämässä saunaa. Aiomme mennä uimaan vaikka vesi on jääkylmää. Me ei olla sokerista! Teltassa on kamala kameran välke koska kaikki ottavat kuvia kameroillaan.

Tänään myös ennen ruokailua teimme Porohatut. Se oli ihan kiva. Kun ruokailu alkoi niin oli ruokana makaroonijauhelihamössöä. Se oli hyvää. Kävimme "Heidi ja Jenna" puodissa ostamassa karkkia. Ostimme samat karkit! Täällä vähän satoi mutta onneksi laitoimme kamiinan reikään muovipussin. Kun teimme porohattuja niin emme ehtineet käydä uimassa. Täällä on savunilta jolloin saamme tehdä kaikkea kivaa. Sen jälkeen alamme valmistautua yhtäkkiä iltapesulle ja syömme iltapalan.

Jenna ja Heidi Kartanopartiosta

Heräsimme noin klo 7 aikaan. Emme olisi aluksi halunneet herätä, mutta tavallaan oli pakko. Sen jälkeen riensimme aamiaiselle. Aamupala oli joistain ihan hyvää. Aamiaisen jälkeen puuhasteltiin ohjelmalaaksossa poron sarvia pipoon. Sitten ruokailimme Muoniossa ja jatkoimme rastien parissa puuhaillen. Loppu päivä meni savun illan parissa.

Perjantai 4.8.

Aamulla heräsimme ihan normaalisti. Aamupalaksi oli muroja ja leipää. Sitten alkoi taitomerkin rastitehtävät. Palomiehet kertoivat sammutustöistä ja saimme itse kokeille sammuttaa nukkea ja roskista. Oli ihan kivaa :) Sitten oli lounas ja sen jälkeen päätön puolituntinen. Iltapäivällä oli melonta-taitomerkin suoritusta, jossa kokeilimme melomista ja kellumista pelastusliivit ja vaatteet päällä. Oli tosi hauskaa. Sitten oli vielä turvallisesti vesillä rasti ja sitten päivällinen. Illalla on sitten alaleirin ilta.

Lauantai 5.8.

Aamulla kun heräsimme ihmettelimme miksi meitä ei oltu tultu herättämään. Syy olikin se, että aamupalavuorot oli vaihdettu. Aamupalan jälkeen oli lipunnosto ja sen jälkeen sudarit lähtivät päivähaikillle ja sillä aikaa vartiolaisilla oli leiriolympialaiset, joissa oli ihan kivoja eri lajeja. Sitten oli vapaa-aikaa ja sitten lounas. Ruoka oli ihan hyvää. Sitten oli vapaa-aikaa ja sitten saunaan ja uimaan. Sitten oli päivällinen joka oli ihan hyvää.

Sunnuntai 6.8.

Aamulla minulla ja parilla muilla meidän lippukuntalaisilla oli keittiövuoro, joten jouduttiin heräämään 7 aikaan. Jaoimme aamupalaa ja autoimme keittiössä. Olimme töissä noin 5 tuntia ja sen jälkeen minun äiti ja mummi tulivat vierailulle. Meidän teltta oli aika sotkuinen, mutta ei se haitannut. Esittelin vähän paikkoja ja sain kans vähän syömistä. Katoimme kans viisaasti vesillä -kampanjan esitystä. Se oli ihan kiva. Sitten sudarit lähtivät ja savussa oli rauha :) Sitten oli päivällinen ja sitten saunaan ja uimaan. Illalla oli taas vartiolaisten megapartyt :D

Maanantai 7.8.

Aamulla oli aluksi aamupala ja sitten lipunnosto. Siellä he kertoivat haikista ja sitten pakattiin haikille. Yritin ottaa mahdollisimman vähän kamaa, koska matka kävellä oli 13 kilsaa. Matkalla oli neljä rastia. Rastit oli ihan kivoja ja yksi niistä oli ruokarasti, jossa söimme makaronia ja nötköttiä. Olimme yhdessä vartion kanssa kuudestaan. Olimme yörastilla noin viiden tunnin päästä alusta. Teimme illalla sitten makaronia ja makkaraa. Sitten illalla nukuttiin laavussa ja valmistauduttiin huomiseen 10 kilsaan.

Tiistai 8.8.

Aamulla oli yhteinen herätys puoli kasilta. Teimme aamupalaa ja pakattiin haikkikamat. Meidän lähtö oli 9.15 (aikaisin 8.30). Tämän päivän matka oli 10 kilsaa. Ekaksi oli n. 5 kilsaa yhdelle rastille, jossa jouduimme odottamaan n. 30 tuntii että pääsimme rastille. Onneksi rasti oli lyhyt. Yksi kavereistamme joutui menemään loppumatkan autolla, kun jalassa oli iso rakko. Loput meistä käveli loppuun asti leiriin. Menimme melkein heti syömään ja sitten saunaan ja uimaan. Illalla sitten olimme vaan oman savun keskuudessa.

Keskiviikko 9.8.

Aamulla suurin osa savusta oli jo aikaisemmin lähtenyt aamuvuoroon keittiöön kun heräsin. Söimme aamupalan ja siten lähdimme kaikki rasteille suorittamaan kansanperinnnemerkkiä. Yhdessä teimme mm. puujalat ja Kalevala näytelmän. Se oli aika kivaa. Söimme sitten lounaan joka oli mielestäni tosi hyvää. Sitten oli vähän aikaa vapaa-aikaa ja sitten oli toinen rasti tehtävä homma. Maalailtiin kiviä, painettiin Luppo-kasseja ja yksi mies kertoi metsäpaloista, jotta myös saisimme palomerkin. se oli aika kiinnostavaa. Sen jälkeen oli päivällinen ja illalla päättäjäiset.